NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Sunday, November 04, 2012

LaMb CHoP BLaCkPePPeR + SHePHeRd PiE

 
Ni menu dinner malam semalam..
 
Tapi hanya utk encik suami dan adik aku yg ada kat umah la.. aku opkos tetap carik nasi gak.. kalau mkn ni hanya mampu kenyang selama sejam je kot.. pastu kang kebulur balik.. kikiki
 
Cara memasak lamb chop sama je mcm yg aku masak sebelum ni.. kat labels sebelah kanan ni ada resepinya.. kena rajin carik ye..
 
 
Aku biasa beli kat giant je daging ni..
 

Pastu sebelum di panggang dlm oven, mestilah kena perap dulu kann.. aku perap dgn rempah2 kat atas ni ha..
 

Sumbat je dlm plastik .. perap dlm tu lg senang sbb pastu aku simpan dulu dlm peti ais..
 

Uuuu cakkkk.. hehehhe..
 
Pastu utk menu sampingannya aku cadang nak buat kentang yg di balut dgn aluminium foil dan di bakar dalam oven..
 
Tapi aku baru perasan yg aluminium foil dah abisss.. lempang gak aluminium tu kang.. time tulah nak abis punnnn.. cissssss... terus ubah plan..
 

Aku guna kentang holland kot namanya.. kentang ni kulit dia bersihh je.. tak mcm kentang yg warna coklat kulitnya tu.. agaknya kentang ni telan kolagen kott... tu psl kulit beliau lebih cantek.. hehehe..
 

Kentang tu aku just rebus sampai empuk.. rebus dgn kulit2nya sekali.. tapi make sure basuh bersih2 dulu kentang tu sblm di rebus...
 

Aku guna baby karot jugak sbg bahan sampingan..
 

Daging tu aku perap setengah jam je..
 
Pastu kuarkan dan letak atas dulang pembakar.. aku lumurkan sedikit minyak kat atas daging tu.. aku guna olive oil.. kalau takde pakai je minyak masak biasa.. jgn tuang minyak wangi dah le..
 
Sebelum bakar, tabur la kentang yg di rebus tadi kat dulang pembakar tu.. masukkan sekali baby karot tu.. bakar la sampai masak.. daging tu aku balik2 kan sekali sekala..
 
Suhu kepanasan oven ialah 180 celsius.. pastikan oven di panaskan terlebih dahulu sblm proses pembakaran..
 
Masa utk membakar aku tak set lak sbb lain oven lain fungsinya.. so korang pandai2 la cek daging tu dah masak ke belum.. okeyyy..
 
 
Ni yg dah siap sedia di hidanggg..
 
Sos blackpepper resepinya ada kat bahagian labels.. yg kacang panggang tu pulak aku guna yg dlm tin brand Ayam Brand..
 
Yang mashed potato tu pulak adalah lebihan dari bahan buat shepherd pie.. resepi shepherd pie aku letak kat entry lain ye.. tungguuuu.. ewahhh..
 



1 comment:

Unknown said...

mantop Ana :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...